موتور روتاری جدید مزدا RX-7

نویسنده: عارف نظری دسته: اتومبیل تاریخ: دیدگاه: 0 بازدید: 734

در نمایشگاه اتومبیل توکیو 2015 ، شرکت مزدا یک مدل اسپرت فوق العاده جذاب را که مجهز به موتور وانکل یا دورانی بود عرضه کرد و اظهار کرده بود که میزان مصرف سوخت آن به مراتب کمتر از مدل های قبلی با موتور وانکل است. البته به نظر می رسد تا به تولید انبوه رسیدن آن چند سال زمان نیاز است. در ادامه مطلب  با زوم استور همراه باشید.

طراحی و مشخصات فنی

این خودرو اسپرت دارای آرایش موتور در جلو دیفرانسیل در عقب و دو نفره کوپه بوده که با طراحی خاص ابتدایی مزدا به نام KODO شکل گرفته است. در طرح کودو مزدا که با زبان جدیدی از طراحی است از در نظر گرفتن خطوط روی بدنه اجتناب شده و برای بازتاب حرکت طرح آنرا به گونه ای ساخته که ارتفاع آن کوتاه پهنای آن زیاد، در پوش موتور کاملا کشیده و برآمدگی عقب آن کاملا مختصر بوده و چون خودرو حالت خم شده رو به عقب دارد تشخیص اسپرت بودن آن آسان است. فاصله بین دو محور آن 2692 میلیمتر و طول کلی خودرو 4394 میلیمتر است. 

موتور روتاری جدید مزدا RX-7 

مهندسین مزدا اعلام کرده اند که از سال 2012 که مدل RX8 متوقف شد مشغول کار روی موتور دورانی جدید بوده اند و این اولین مدلی خواهد بود که از موتور وانکل جدید استفاده شده است. مزدا نام این پیشرانه جدید را SKY ACTIVE-R گذاشته و می گویند که در آن موتور مهندسین موفق به حل 3 مشکل موتورهای دورانی شده اندکه عبارتند از : میزان مصرف سوخت و پایین آوردن آن ، کاهش میزان آلایندگی و بالاخره قابلیت اطمینان آن . شرکت مزدا در سال 2007 در نمایشگاه اتومبیل توکیو یک خودرو اسپرت مفهومی زیبای دیگر نیز عرضه کرده بود که مجهز به موتور دورانی یا وانکل بود که از دو روتور تشکیل شده که حجم آن 1.6 لیتر که به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت بود اما در خصوص میزان مصرف سوخت و تولید مواد آلاینده نتوانست به اهداف خود برسد. 

موتور روتاری جدید مزدا RX-7 

اما آقای (کیوشی فوجی وارا) که ریاست بخش تحقیق و توسعه مزدا را عهده دار است می گویدکه مایل بودم موتور دورانی جدید را در ابتدا غیر برقی معرفی کنم چون اگر هر دو را معرفی می کردم ، مردم و علاقه مندان اظهار می داشتند که موتور برقی به کمک موتور دورانی آمده این به معنای آن بوده که مزدا به دنبال برقی کردن روتاری به عنوان یک راه حل در دراز مدت است. این موضوع نیز قبلا مطرح شده که مزدا ممکن است از موتور روتاری به منظور افزایش شعاع حرکتی در یک موتور برقی استفاده کند چون موتور روتاری می تواند در یک دور ثابت حرکت کرده که بهترین حالت و بالاترین راندمان است از دیگر ایده های آقای فوجی وارا استفاده از تکنولوژی توربو شارژر در همان ابتدای کار است  چون توربو شارژر می تواند یک مشارکت بزرگ و جدی در آینده موتور های دورانی داشته باشد.

موتور روتاری جدید مزدا RX-7 

تخمین زده می شود مزدا دو مدل که مجهز به موتورهای روتاری جدید هستند به بازار معرفی کند: یکی از آنها RX7 جدید برای سال 2017 به مناسبت پنجاهمین سالگرد مدل COSMO SPORT که اولین مزدا مجهز به موتور روتاری بوده و دیگری RX9 در سال 2020 به مناسبت میزبانی کشور ژاپن برای المپیک و مسابقات آن . شاید در RX7 جدید ما شاهد موتور توربو شارژر اسکای اکتیو R و در RX9 شاهد موتور برقی و قدرتمند اسکای اکتیو R باشیم. در هر صورت موتور های روتاری کماکان به عنوان اصلی ترین مدلهای نیرو محرکه در برند مزدا باقی خواهد ماند و مزدا به عنوان تنها عرضه کننده خودروهای مجهز به موتور روتاری در جهان به کار خود ادامه خواهد داد و تا کنون موفق به کسب افتخارات زیادی شده که از جمله می توان کسب مقام قهرمانی در مسابقات 24 ساعته لمان در فرانسه در سال 1991 به مقام قهرمانی رسید با مدل 787 B  یک نشریه استرالیایی گزارش کرده میزان سود کمپانی مزدا در سال 2014 بالغ بر 1.88 میلیارد دلار بوده که بخش اعظمی از این در آمد را صرف تحقیق و توسعه در زمینه طراحی و ساخت مدل های اسپرت کرده و خواهد کرد. میزان نیروی تولیدی مزدا RX7 جدید (که موتور روتاری آن از نوع 16X است) حدود 300 اسب بخار خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید