دلیل عدم استفاده از تکنولوژی توربو توسط مهندسین فراری

نویسنده: عارف نظری دسته: اتومبیل تاریخ: دیدگاه: 1 بازدید: 831

"علاقه به تکنولوژی توربو نداریم"... این جمله ای بود که مردی با لهجه ایتالیایی عنوان کرد و قبل از آنکه پرسشگر به ارائه سوالات دیگر بپردازد همان مرد ایتالیایی در ادامه گفت که البته استفاده از توربو و تکنولوژی آن بهترین راه برای کاهش آلایندگی در هر وسیله نقلیه ای است،بدون آنکه در قابلیتهای دینامیکی آن تاثیر منفی بگذارد. در ادامه مطلب با زوم استور همراه باشید.

عدم استفاده از پیشرانه توربو در فراری 

در جوامع صنعتی به ندرت چنین صداقتی آن هم از یک ایتالیایی دیده و شنیده می شوداما هنوز هم از گوشه و کنار جهان مخالفتهایی با تکنولوژی توربو شارژر دیده می شود ولی این اولین باری بود که یک مقام ارشد خودروساز مطرح جهان اعتراف کرد که توربو شارژر و این تکنولوژی کمتر از ایده آل است. حقیقت این است که هر خودرو سازی مجبور به ایراد و ذکر مقدمه ای فرمایشی و بعضا اجباری می شود به همین دلیل این مقام ایتالیایی نیز این گونه سخن گفت چون نه او و نه کارخانه ای که وی در آن کار می کند یعنی فراری هرگز به چنین چیزی اعتراف نخواهد کرد. توربو شارژر ها را نباید بهترین راه حل دانست به خصوص برای خودروهای کاملا سرعتی و آنها همواره منافعی را که خودرو سازان ادعا در انجام آن دارند تامین نمیکنند. یعنی آلایندگی کمتر و کارای بیشتر؟ حال ببینیم اصل ماجرا چیست. 

کاهش آلاینده ها 

فراری در شرایط رانندگی عادی نمی بایست لاف و گزافه گویی در مورد میزان مصرف سوخت مدل های تولید خود کند و البته این کار را نیز انجام نمی دهد اما دولتها،خودروسازان را مجبور می کنند که میزان دی اکسید کرین تولیدی محصولات خود را کاهش دهند و تنها راه کاهش دی اکسید کربن،کاهش مصرف سوخت است بنابراین حتی این کمپانی ایتالیایی نیز به دنبال استفاده از تکنولوژی توربو برای کاهش مصرف سوخت است. 

عدم استفاده از پیشرانه توربو در فراری

اما موضوع اینجاست که با وجود اینکه موتورهای توربو در آزمایش های دولتی میزان مصرف سوخت به عنوان یک استاندارد شناخته شده اند اما در شرایط واقعی مهندسین فراری با این واقعیت روبرو هستند که میزان مصرف بنزین آنها بیشتر از موتورهای غیر توربویی بوده که دارای حجم مساوی هستند. البته در پشت این مشاهدات یک علم وجود دارد. از نظر شیمی باید نسبت هوا و بنزین به گونه ای باشد که به ازای هر گرم بنزین 14/7 گرم هوا با آن مخلوط شود تا یک احتراق کامل انجام پذیرد و این وظیفه سیستم سوخت پاش خودرو که این مقادیر را به درستی تنظیم کند.

در تکنولوژی توربو شارژر  که انرژی ذخیره شده در گازهای خروجی اگزوز بوده که در صورت عدم وجود توربو هدر می روند،افزایش نیروی موتور ناشی از هدایت حجم بیشتری از هوا به داخل سیلندر ها است و این کار انژکتور های سوخت رسان را وادار می کند بنزین بیشتری را برای عمل احتراق تدارک ببینند و احتراق بیشتر به معنای تولید حرارت بیشتر است.برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور و سیستم توربو،مهندسین توربو اقدام به تزریق گاز اضافی به زیر در پوش موتور می کنند. این کار به نظر بر خلاف انتظار می رسد اما هر چه مخلوط غلیظ تر باشد باعث خنک شدن احتراق و پایین آمدن گازهای اگزوز می شود. این کار نیز باعث از بین رفتن واقعیت کاهش مصرف سوخت می شود چون احتراق سوخت اضافی نه تنها کمکی به افزایش نیروی تولیدی موتور نمی کند بلکه در حقیقت آن را کاهش می دهد. دوره های آزمایشی دولتی در مورد میزان مصرف سوخت به خصوص کشورهای اروپایی معمولا بر اساس مدل رانندگی افراد کهن سال پایه ریزی شده و انجام می شود چون آنها بر این عقیده اند که موتور به ندرت در شرایط حرکت سریع قرار داده می شوند لذا نیازی به استفاده از سوخت بیشتر نیست. اما اگر از روی قصد با خودرویی مجهز به توربو شارژر به گونه ای حرکت کنند که توربو آن نیروی کشش تولید نکند و عملا از مدار تولید نیرو خارج باشد که ناشی از سرعت کم است،این در واقع در تقابل با استفاده از توربو شارژر است.

عدم استفاده از پیشرانه توربو در فراری  

بنابراین در شرایط رانندگی واقعی با بکار افتادن توربو شارژر که نیروی عظیمی را در دورهای میانی موتور تولید می کند،نیاز به مصرف سوخت بیشتر بوده و در نتیجه تولید دی اکسید کربن بیشتر می شود که در تقابل با کاهش گازهای  آلاینده است. 

عدم کاهش در کارایی و توان دینامیکی 

کارایی و توان دینامیکی  در این شرایط اختصاصا مربوط به شتاب گیری است. به طور مثال فراری کالیفرنیا T5 که مجهز به موتور هشت سیلندر V شکل 3.9 لیتری و  توربو شارژر با توان تولیدی 553 اسب بخار است،به راحتی مدل کالیفرنیا قدیمی تر را که دارای یک موتور غیر توربو با حجم 4.3 لیتر و توان تولیدی 483 اسب بخار است عقب می گذارد. البته این استثنا وجود دارد که نباید رفتار موتور ها و کارایی آنها را فقط در اینکه در حرکت به خط مستقیم تا چه حد سریع هستند مد نظر قرار داد و قضاوت کرد. گونه ای که موتور تولید نیرو می کند و معرف عملکرد آن است به همان میزان مهم است که جایگزین سیلندر ها می شود. موتورهایی که مجهز به توربو شارژر های بزرگ بوده قادر به تولید نیروی کشش فرمان در تمامی دورهای موتور و بخصوص تولید حداکثر گشتاور در دورهای پایین هستند و سپس همانند توربو دیزل ها با افزایش نیروی موتور از میزان مشخصی نیروی کشش کاهش تدریجی پیدا می کند. برای مقابله با چنین رویدادی مهندسینی که تخصص آنها موتور های بنزینی است به طور مصنوعی با محدود کردن میزان بالا رفتن نیروی کشش در دورهای پایین یک منحنی گشتاور تقریبا مسطح را ایجاد می کنند. چنین اصطلاح حیله گری الکترونیکی کمک می کند که موتورهای توربو شارژر دار بتوانند با انواع غیر توربو در دورهای بالایی برابری کنند اما حتی این کار نیز برای فراری کافی نیست. 

عدم استفاده از پیشرانه توربو در فراری

کامپیوتر فراری کالیفرنیا T با نگاه کردن و کنترل موقعیت دنده در گیربکس و محدود کردن حداکثر افزایش در دنده های سنگین راننده را تشویق می کند که در دورهای مختلف از نحوه حرکت لذت ببرد. حتی برنامه ریزی ماهرانه قادر نیست پدیده ای به نام لگ یا تاخیر را که از بدو اختراع تکنولوژی توربو همواره با آن بوده و هست از بین ببرد. فراری ادعا کرده توربو کالیفرنیای جدید فاقد تاخیر توربو بوده و واکنش آن سریع و بلا فاصله است اما در مورد زمان واکنش اظهارکرد که میزان آن کمتر از یک ثانیه است بنابراین تاخیر یا لگ کماکان وجود دارد. اگر واقعیت داشته باشد باید گفت در خودرویی که می تواند طی مدت 3 ثانیه سرعت خود را به 96 کیلومتر در ساعت برساند،یک ثانیه زمان زیادی است. واکنش فوری و قابل پیش بینی از واجباتی است که هر راننده ای انتظار آنها را دارد. 

واکنش فوری و قابل پیش بینی از واجباتی است که هر راننده ای انتظار آن را دارد. 

خودروهایی که فاقد توربو شارژر هستند و اصطلاحا تنفس عادی دارند،دارای واکنش سریع در مقابل ذفشارهای وارده به پدال گاز بوده اما موتور  توربودار از پیچیدگی زیادی در این مورد برخوردار است.این موتورها دارای دو منحنی گشتاور هستند که یک منحنی مربوط زمانی است که توربین به راه نیفتاده و دیگری زمانی که توربو شارژر با حداکثر توان وارد عمل می شود. انتقال از منجنی اول به دوم چیزی است که ما به آن لگ یا تاخیر یا مکث توربو می گوییم و اینکه این انتقال چگونه و با چه سرعتی انجام می گیرد به طور دائم در حال تغییر است .بر خلاف ادعاهای سازندگان مختلف مکث و تاخیر توربو چیزی نیست که بتوان آن را حذف کرد و رویای مهندسین با تجربه در زمینه موتورهای توربو از سال 1962 که با معرفی الدزموبیل جت فایر شروع شده و تا امروز ادامه دارد این بوده که این مکث را به گونه ای مدیریت کنند که در شرایط رانندگی عادی اصطلاحا مزاحم نباشد. بعضی از مهندسین از عهده این کار بهتر از سایرین بر آمدند،اما هنگامی ما در مورد انواع فراری صحبت میکنیم دیگر صحبت از یک رانندگی عادی و نرمال نیست. هنگامی که شما به عنوان راننده خودرویی را که از تعادل خوبی برخوردار است از نظر قابلیت هدایت به خطوط قرمز آن نزدیک می کنید،نیاز به کنترل دقیق نیروی تولیدی موتور دارید. در چنین خودرویی شما نیاز به تغییر سریع گشتاور برای تحریک حالت بیش فرمانی یا افزایش تدریجی نیرو برای حفظ خودرو در عبور از دایره یک پیچ دارید. این تنظیمات باید بلافاصله در زمان درخواست و متناسب با حرکت پدال گاز انجام گیرد. نیروی تولیدی یک موتور با تنفس عادی همواره تحت تاثیر موقعیت پدال گاز، دور موتور و سرعت حرکت است اما در موتور های توربو یک ماتریکس پیچیده وجود دارد که عوامل متغییر آن زیاد هستند و راننده باید تلاش بیشتری برای حفظ موقعیت خودرو انجام دهد.

نیروی تولیدی یک موتور با تنفس عادی همواره تحت تاثیر موقعیت پدال گاز، دور موتور و سرعت حرکت است. 

عدم استفاده از تکنولوژی توربو توسط فراری  

در بهترین تعریف باید گفت مکث و سکته توربو یک اشکال و نقص بوده و در نامناسب ترین تعریف اینکه چنین خودروهایی گستاخ،سرکش و غیر قابل کنترل هستند.

طی 20 سال گذشته فراری ها که قبلا همواره به عنوان خودرو هایی که نشتی روغن داشته اند و این موضوع آزار دهنده بود تبدیل به بهترین خودروهایی شده اند که افراد می توانند خریداری کنند. اگر در حالت عصبانیت اقدام به رانندگی با یک فراری اسپشیال یا F 12 کنید قضاوت خواهید کرد که تمامی سایر انواع خودرو به نظر سر سخت و سرکش می رسند. فراری های مدرن به گونه ای ساخته شده اند که تابع دستورات شما باشند و اینکه چه چیزی از آنها در چه زمانی میخواهید و می توان گفت واقعا خودروهای کاملی هستند. گرچه مدل های جدید اکثرا توربو شارژردار به مراتب سریعتر از مدل های قبلی بوده،اما این ترس وجود دارد که بدون کمک از کامپیوتر کنترل کننده حرکات خودرو و رانندگی با آنها چندان آسان نباشد. تا چه زمانی؟ منافع زیست محیطی هرگز مد نظر نبوده چون مشارکت فراری نسبت به تولید دی اکسید کربن تقریبا صفر بوده است.(تعداد تویوتا پریوسی که طی مدت یک هفته به فروش می رسد معادل کل فروش یکساله فراری است) این موضوع خوشایند نیست که این برند معروف تحت فشار دولتی مجبور به استفاده از تکنولوژی توربوشارژر در موتور های خود شود،آن هم زمانی که وجود آنها تاثیر چندانی در کیفیت هوا نخواهد داشت،ولی این اتفاقی بوده که از چندی قبل روی داده است.

دیدگاه‎ها

ایجاد شده در 1396-06-27 نوشته شده توسط آموزش برنامه نويسي اندرويد پیوند دیدگاه
من سارا هستم و برنامه نويس اندرويدم. به تازگي با سايتتون آشنا شدم. واقعا سايتتون حرف نداره. اپليکيشن هم داريد ؟ اگر داريد من ميخوام نصب کنم روي گوشيم. ممنون از زحمات شما.
نمایش 1 تا 1 از1 مورد

دیدگاه خود را بنویسید