تجربه 202 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90

نویسنده: عارف نظری دسته: اتومبیل تاریخ: دیدگاه: 0 بازدید: 1390

پیدا و پنهان لوگان (تندر 90) 

حدود یک دهه پیش و در یکی از کلیپ های تبلیغاتی محصول جدید کمپانی داچیا ، یک کشاورز رومانیایی را مشاهده می کردید که در حال راندن خودرویی جدید بوده ، درون اتاق خودرو را با حجم زیادی از محصولات مزرعه اش پر کرده و در صندوق عقب بزرگ آن چند خوک گذاشته بود و با این خودرو مسیر خاکی و ناهموار میان مزرعه و روستا را طی کرده و لبخندی از رضایت بر لب داشت! این تیزر خوش ساخت ، به خوبی یک خودروی ارزان ،ساده،جادار،محکم و با کیفیت را تبلیغ می کرد ، این خودرو چیزی نبود جز لوگان یا همان تندر 90 خودمان ، محصول انقلابی داچیا-رنو!

حکایت عجیب و غریب چگونگی ورود لوگان یا همان تندر 90 به ایران را بارها گفته اند و خوانده اید. این خودرو به تعداد زیادی تولید شده و حتما خود یا یکی از اقوام و آشنایان آن را داشته اید. شاید هم در خرید آن مردد هستید! البته بارها از تندر 90 بارها نوشته اند اما این بار تجربه بلند مدت 4 ساله و 202 هزار کیلومتری رانندگی با 3 دستگاه تندر 90 E2 را خدمتتان ارئه می کنیم. در ادامه مطلب با زوم استور همراه باشید.

تجربه 202 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90

خودرو اول محصول پارس خودرو و سال ساخت 89 بود ، که از کیلومتر 20 هزار تا 85 هزار در اختیار نگارنده بوده است. تندر 90 دوم هم محصول پارس خودرو و ساخت 1390 بوده که از اول تا کیلومتر 117 هزار آنرا در اختیار داشتم و تندر سوم از نوع گیربکس اتوماتیک محصول ایران خودرو ساخت 1392 بود که از اول تا کیلومتر 20 هزار در اختیار من بود. با این 3 تندر حدود هزار نوبت مسیر بین شهری تهران-اشتهارد را طی کردم ، از انواع جاده های اتوبانی با کیفیت تا جاده های که بیشتر به منطقه جنگی می مانند گذر کردم و بارها سرمای 19- درجه تا گرمای 45 درجه را تجربه کردم. ضمنا چون این خودروها متعلق به شرکت محل کارم بوده و بنده مالک آنها نبوده ام لذا بدون تعصب و بی طرفانه مشاهدات و تجربیات خود را در اختیار علاقمندان قرار می دهم.

طراحی ظاهری: سدان یا شاسی بلند 

تجربه 202 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90 

لوگان از نظر طراحی شبیه هیچ خودروی دیگری نیست و با وجود دیزاین قدیمی و نه چندان دلچسب ، اما به هیچ وجه نمی توان ایراد بزرگی از طراحی آن گرفت ، ضمن اینکه هدف خودروساز عرضه خودرویی با حداکثر کارایی و با قیمت اقتصادی بوده که همین موضوع وجود عواملی همچون درهای بزرگ جانبی ، ارتفاع بیشتر تا زمین و صندوق عقب بزرگ آن را توجیه می کند. در انواع E2 و فول آپشن ، سپرهای همرنگ بدنه ، زه های کروم در جلو پنجره و رینگ اسپرت بر بهبود چهره لوگان کاملا تاثیر گذار بوده ، ضمن اینکه تندر 90 اتوماتیک از سپر جلوی کمی متفاوت با ورودی های هوای یک پارچه بهره می برد که می توان آن را جذاب تر خطاب کرد. تندر 90 یک خودرو ایمن و مطمئن هست ، بهترین نمونه آنکه در یک بامداد سرد زمستان سال 90 ، به دلیل یخ زدگی سطح مسیر با یک پراید ، یک تصادف زنجیره ای در بزرگراه تهران-کرج رخ داد و حدود 15 خودرو شدیدا به هم برخورد کرده و آسب دیدند که یکی از آنها تندر 90 بنده بود! آن روز صبح بخش های از سطح بزرگراه با وجود عدم بارش برف اما به دلیل سرمای شدید هوا یخ زده بود که با چشم قابل تشخیص نبود . در آن لحظه ، با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت بودم که با مشاهده لیز خوردن و برخورد خودروهای جلویی به یکدیگر ، تصمیم به کاهش سرعت گرفتم اما به دلیل لغزندگی مسیر با فشردن پدال ترمز ، خودرو کاملا از کنترل من خارج شد و با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت یک چرخش 180 درجه ای کرده و در خلاف جهت بزرگراه به گارد ریل برخورد کردم. تصادف خیلی شدیدی بود ، تمامی سمت راست بدنه خودرو به همراه چراغ ها و سپرهای جلو و عقب آسیب جدی دید اما پس از تصادف بدون هیچ جراحتی از خودرو پیاده شدم! با حضور سریع عوامل پلیس و آتش نشانی در محل ، تشریفات قانونی و حقوقی مربوطه طی شد و چون من به کسی نزده بودم و از کسی هم شکایت نداشتم ، با همین خودرو تصادفی به راه افتاده و سرکار حاضر شدم! با مراجعه به صافکاری مشخص شد نه شاسی و نه هیچ یک از اجزاء فنی (حتی چرخ ها) آسیب ندیده اند. این موضوع به خوبی نشان دهنده طراحی صحیح  توام با ایمنی و صلابت بالای بدنه تندر 90 است. البته در این سال ها چندین لوگان را دیده ام که در تصادفات ایربگ آنها عمل نکرده است. در سانحه فوق هم ایربگ خودروی من باز نشد، که شاید به دلیل عدم برخورد از جلو بوده است.

کابین: نگاهی به گذشته! 

تجربه 202 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90 

طرح کابین لوگان هم متاثر از فلسفه طراحی ظاهری آن بوده و با ارائه مجموعه ای فوق العاده ساده و ابتدایی ، با خودروهای اقتصادی اواخر دهه 1980 برابری می کند! اجزاء و قطعات به کار رفته در کابین اگر چه ظاهر شیک و مدرنی ندارند اما از کیفیت و دوام مطلوبی برخوردارند. ضمنا ابعاد بزرگ کلیدها ، نحوه عملکرد کلید فلاشر و فاصله کلیدهای گردان سیستم تهویه تا دستان راننده در نوع خود استثنایی است! صندلی های تندر 90 چندان راحت نیستند که شاید در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نکنند اما در مسافت های طولانی قطعا خستگی و کوفتگی را برایتان به یادگار می گذارند! اما فضای جلوی پا و بالای سر در هر دو ردیف کاملا راضی کننده است. سه تغییر عمده انجام گرفته در مدل اتوماتیک عبارتند از غربیلک فرمان متفاوت ، صفحه نشانگر با پس زمینه سفید و دسته دنده اتوماتیک (سلکتور) بزرگی که پایه آن به طرز عجیبی بلند بوده ، به گونه ای که به محض اولین ورود به کابین این خودرو ابعاد غیر عادی سلکتور به چشم خواهد آمد! کیفیت مونتاژ کابین و ادوات داخلی هم قابل قبول بوده و داشبورد ، رودری ها و طاقچه عقب در خودروی دنده ای اول هرگز به صدا نیافتاده اند ، اما در تندر 90 دوم پس از حوالی 100 هزار کیلومتر داشبورد و ستون وسط اندکی به سر و صدا افتادند، ضمنا در داشبورد لوگان دوم از همان روز اول به طرز عجیبی کج بوده و لبه سمت چپ آن بیرون زده بود به گونه ای که انگشتان شما از میان داشبورد و در آن رد می شد! این ایراد با شدت کمتر در نمونه اتوماتیک هم وجود دارد. اما در تندر 90 اتوماتیک از همان روز اول ایراداتی نظیر لرزش آینه وسط ، کیفیت بد لاستیک دور شیشه ها ، دو رنگی میان قاب ایربگ سرنشین با داشبورد و رنگ صورتی چراغ های خطر عقب مشاهده شد و حین حرکت صدایی مشابه نغمه پرندگان از صندلی شاگرد شنیده می شدکه برای یک لوگان صفر کیلومتر ناامید کننده است. البته از کیلومتر هزار به بعد داشبورد آن هم به شدت به سر و صدا افتاده ، اما در عوض چه چه صندلی شاگرد به صورت خودکار قطع شد و تنها هر از گاهی تک آواهایی از آن می آید! از حوالی کیلومتر 19 هزار هم صدای ویز ویز از موتور خودرو شنیده می شود که ظاهرا از پولی دینام است. با مشاهده این ایرادها بود که بابت اختلاف رتبه کیفیت تندر 90 در رده بندی  میان دو خودروساز ، کاملا توجیح شدم!

 تندر 90 در حرکت: سربلند و سخت جان 

تجربه 202 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90 

 لوگان خودرویی جمع و جور و نسبتا خوش دستی است که به دلیل ارتفاع بیشتر نسبت به انواع مشابه ، راننده تسلط خوبی به جلو و اطراف دارد اما دید عقب آن با وجود صندوق عقب بزرگ و مرتفع ضعیف است. حداکثر توان 105 اسب بخار در دور 5750 و گشتاور 142 نیوتن متری آن در دور نسبتا پایین 3750 در دسترس است ، که همین موضوع با همراهی گیربکس متناسب منجر به کشش مطلوب خودرو شده ، ضمن اینکه کیفیت ساخت پیشرانه تندر 90 تحسین برانگیز بوده و به این سادگی ها تسلیم نمی شود. در سرعت های بالای 130 کیلوتر بر ساعت ، لوگان به وضوح نامتعادل می شود که به دلیل ارتفاع بیشتر نسبت به زمین است. همین مرکز ثقل بالا در عبور با سرعت بالا از پیچ ها نیز خود را نشان داده و زودتر از خودروهایی نظیر پژو 405 و 206 احساس چپ شدن به شما دست می دهد. ترمز های محور جلو دیسکی اما در محور عقب کاسه ای است ، البته توان ترمز گیری لوگان متناسب با قوای حرکتی اش بوده و هرگز شما را ناامید نمی کند. اما سیستم ABS آن زودتر از موعد وارد مدار شده و دخالت آن بیش از حد محسوس و حتی گاهی اوقات ورود آن به مدار بی دلیل است! سیستم تعلیق محور جلو و جلوبندی تندر 90 مزیت بزرگ دیگر این خودروست ، به گونه ای که ترکیب ارتفاع بیشتر تا کف ، تعلیق مک فرسون و استحکام قطعات جلوبندی آن باعث شده در عبور از جاده های پر از ناهمواری و چاله و گودال کشورمان کاملا سر بلند باشد! پس از طی 202 هزار کیلومتر در مسیرهای بعضا بسیار ناهموار با 3 تندر 90 ، حتی یک بار هم به خاطر جلوبندی به تعمیرگاه مراجعه نکردم که همین موضوع موید طراحی و کیفیت و دوام خوب جلوبندی و سیستم تعلیق آن است. تنها نکته منفی اینکه هر 3 خودرو ، هنگام عبور در مسیر مستقیم با سرعت بالای 80 کیلومتر بر ساعت ، کشیدگی محسوس فرمان به سمت راست وجود داردکه هیچ گاه به طور کامل برطرف نشد.لوگان ، بخاری فوق العاده ای دارد که در روزهای سرد زمستان هم با چند دقیقه کارکرد خودرو به سرعت گرم شده و دمای اطاق را بالا می برد. فن بخاری هم قوی بوده و در مرحله آخر با نهایت سرعت هوای گرم را به کابین تزریق می کند.

تجربه 202 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90 

اما متاسفانه تندر 90 کولر خیلی قوی ای ندارد ، ضمنا در مدل های دنده ای افت زیاد کشش  و توان موتور را در هر نوبت ورود کمپرسور به مدار ، احساس می کنید. البته عملکرد سیستم کولر در نمونه اتوماتیک با انواع دنده ای فرق دارد ، چرا که کمپرسور به صورت متناوب به مدار نیامده و ضمنا افت به مراتب کمتری را نسبت به نمونه دنده ای در توان و کشش خودرو احساس می کنید. اما در خودروی بنده هنگام روشن بودن کولر صدای ناخوشایندی از کمپرسور آن شنیده می شود. در هیچ یک از 3 لوگان مذکور ، مشکل بالا رفتن دمای آب موتور حتی در زمانی که حدود 2 ساعت با کولر روشن در گرمای ظهر تابستان در ترافیک شدید گرفتار شده بودم را مشاهده نکردم. در خصوص مصرف سوخت با توجه به اینکه مسیر روزمره بنده را می توان 70 درصد بزرگراهی با متوسط سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و 30 درصد شهری با ترافیک نیمه سنگین تفکیک کرد ، اندازه گیری ها نشان داده که برای طی هر 100 کیلمتر در تندر 90 اول بین 7/8 تا 8 لیتر و در لوگان دوم بین 7/2 تا 7/6 لیتر بنزین سوزانده شده که برای مسیر مذکور ارقام قابل قبولی بوده ، اما در لوگان اتوماتیک این رقم در تابستان با کولر روشن به 8/3 رسیده که نشان از اختلاف زیاد با نمونه های دنده ای دارد.  

گیربکس اتوماتیک برای تندر 90 ، خوب یا بد؟! 

تجربه 202 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90 

بعد از صدای متمایز و رسای استارت خوردن لوگان اتوماتیک، زمانی زمانی که شتاب گیری با آن را آغاز کنید از عملکرد گیربکس کاملا راضی شده و می توانید ادعا کنید حداقل اختلاف را با انواع دنده ای دارد ، ضمن اینکه گیربکس آن عملکرد هماهنگ و مطلوبی داشته و تا این لحظه که خبری از سر و صدا یا تقه های ناگهانی یا رفتارهای غیرعادی در آن دیده نشده است. گیربکس استفاده شده در این خودرو با کد DP-2 ساخت رنو-نیسان بوده که شباهت زیادی به گیربکس AL4  خانواده پژو دارد اما تا حدودی بهینه سازی شده و کنترل یونیت گیربکس هم متفاوت است. عده ای معتقددند گیربکس اتوماتیک برای موتورهای کم حجم و کم توان مناسب نیست و بهترین مثال در تایید این موضوع را در رفتار متفاوت گیربکس AL4  دو خودروی پژو 206 و 407 عنوان می کنند و اینکه این گیربکس با موتور 1/6 لیتری عملکرد هماهنگ و مطلوبی نداشته و زود به مشکل می خورد اما با موتور 2 لیتری 140 اسب بخاری پژو 407 به مراتب بهتر عمل می کند. البته امروز شما خودروهای فراوانی را باحجم موتور کمتر از 1500 سی سی و توان کمتر از 100 اسب بخار مشاهده می کنید که به خوبی با گیربکس اتوماتیک و یا حتی (CVT) کوپل شده و هیچ ایراد خاصی در آنها مشاهده است. چرا که آنچه باعث کوپل شدن مناسب گیربکس اتوماتیک با موتور خودرو می شود عوامل فنی و طراحی نظیر توازن در تطابق میان منحنی های توان و گشتاور موتور با تعداد ضریب دنده های گیربکس ، کیفیت و دوام قطعات داخلی گیربکس ، خنک کنندگی مطلوب روغن گیربکس و البته نرم افزار و کنترل یونیت گیربکس اتوماتیک هستند ، ضمنا نحوه رانندگی و رفتار با گیربکس اتوماتیک در عملکرد مطلوب گیربکس بسیار مهم است. اصطلاحا باید قلق گیربکس دستتان بیاید! شاید همین لوگان اتوماتیک نمونه خوبی از تطابق مناسب گیربکس اتوماتیک 4 سرعته با موتور 105 اسب بخاری باشد، ضمنا بر خلاف AL4  هنوز اخباری از بروز گسترده نقص فنی یا گسترش نارضایتی از عملکرد این گیربکس گزارش نشده است. این گیربکس که قابلیت تعویض دستی دنده را نیز دارد مجهز به کنترل هوشمند گیربکس بوده و لذا حالت تعویض دستی اجازه عبور دور موتور به بالای 6 هزار دور  را نداده و دنده را سبک می کند و بلعکس با افت دور موتور به زیر 1000 دنده را معکوس می کند تا گیربکس بر اثر بی دقتی راننده آسیب نبیند. 

تجربه 202 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90   

نرم افزار این گیربکس اشتیاق زیادی به زود سبک کردن دنده دارد که این موضوع را هنگامی که تمایل به افزایش سریع دور موتور دارید متوجه می شوید چرا که گیربکس بر خلاف میل شما می خواهد دنده را سبک کند! ضمنا دریچه گاز تندر90 اتوماتیک بر خلاف مدل دنده ای از نوع برقی است. تا کنون چندین نوبت پیش آمده که حین حرکت ، نشانگر وضعیت دنده در صفحه نشانگر به صورت ناگهانی برای یک تا 2 ثانیه ناپدید شده و مجددا نمایش داده می شود! هنوز مشخص نیست این وضعیت به دلیل اختلال لحظه ای در نرم افزار گیربکس است یا ایراد دیگری دارد؟ جالب اینجاست که این موضوع هر هفته در خودروی من پیش آمده اما هیچ کد ایرادی در حافظه آن ثبت نمی شود. در گیربکس 4 سرعته این خودرو ، کمبود یک دنده تنها در محدوده سرعت های پایین محسوس است به خصوص اینکه فاصله میان ضریب دنده های 1 و 2 آن بیش از حد بوده و این موضوع را به خوبی در زمان شتابگیری در سر بالایی یا شروع شتابگیری ثانویه در محدوده سرعت های 40 تا 60 کیلومتر بر ساعت تجربه می کنید ، اما دنده های 3 و 4 آن  ضریب های متناسبی داشته و مخصوصا دنده 3 آن محدوده وسیعی از سرعت را پوشش می دهد و در شتابگیری در سرعت های بالا نیز به خوبی می توانید با سنگین کردن از 4 به 3 ، از کشش خوبی برای سبقت گیری برخوردار شوید. البته در شتابگیری های فوری در سرعت های میانی می توانید روی معکوس 4 به 2 آن حساب کرده و از سرعت عمل گیربکس در معکوس 2 دنده ای بدون تکان و تقه آن لذت ببرید. برای نگهداری بهتر از این گیربکس و عدم مواجهه با خرابی یا رفتارهای غیرعادی آن ، توصیه های زیر را که این جانب مرتبا آنها را در چند خودروی اتوماتیک به کار برده ام به شما پیشنهاد می کنم:

  • اول اینکه هنگام پارک خودرو ، مخصوصا در سر بالایی و سراشیبی ها ، علاوه بر قرار دادن دسته دنده در حالت (p) حتما ترمز دستی را کامل درگیر کنید.
  • دوم اینکه برای خروج از حالت p همیشه پدال ترمز را محکم بفشارید. ضمنا در سطوح شیبدار پیشنهاد می شود اول گیربکس را از حالت پارک خارج کنید و بعد ترمز دستی را بخوابانید.با این کار فشار ناشی از وزن خودروی پارک شده در شیب به گیربکس وارد نشده و ترمز دستی آن را تحمل می کند.اگر این توصیه بالا را در ماشینی که در شیب پارک شده عمل نکرده باشید حتما تکان گیربکس را که با صدای ناخوشایندی همراه می شود خواهید دید که به خاطر فشار ناشی از تحمل وزن خودرو توسط گیربکس است.
  • سوم اینکه همانطور که قبلا گفته شد این گیربکس تمایل زیادی به زود سبک کردن دنده ها دارد که این موضوع زمانی که در ترافیک گرفتار شده باشید ، منجر به سرگردان شدن گیربکس بین دنده های 1 و 2 می شود، پس در این مواقع گیربکس را در حالت D خارج کرده و آن را در دنده 1 نگه دارید و در صورت نیاز به افزایش سرعت و ورود به دنده 2 ، این کار را به صورت دستی انجام دهید . خوشبختانه زمانی که سرعتتان کم می شود و دور موتور به زیر 1000 بیاید خود گیربکس به صورت هوشمند دنده را به 1 معکوس خواهد کرد. همین توصیه را حین حرکت و زمانی که می خواهید جهت حفظ کشش خودرو دور موتور را بالا نگه دارید اما گیربکس بر خلاف میل شما دنده را سبک می کند انجام دهید و کنترل دنده را خودتان در اختیار بگیرید تا گیربکس مجبور به چندین بار سبک و سنگین کردن دنده نشود. 
  • چهارم اینکه در شروع حرکت مخصوصا در صبح های سرد زمستان ، اول چند دقیقه ای با دور موتور پایین حرکت کنید و اجازه بدهید گیربکس اتوماتیک نیز همراه با موتور ماشینتان اصطلاحا (گرم شود) و بعد شروع به رانندگی پر شتاب کنید در غیر این صورت مشاهده خواهید کرد که در چند دقیقه اول گیربکس خودرویتان در تعویض دنده ها تنبلی کرده و کند رفتار می کند. 

202 هزار کیلومتر تجربه رانندگی با تندر 90  

  • و نکته آخر اینکه اگر می خواهید گیربکس تندر90 (لوگان) بیشتر عمر کند ، از سنگین کردن 3 به 1 حتی الامکان خودداری کنید چرا که این گیربکس ضریب دنده 1 نسبتا بالایی دارد که اگر در سرعت های میانی به دنده 1 وارد شود با فشار مضاعف به گیربکس همراه می شود. بنده شخصا تنها در صورت لزوم از معکوس های نرم و سریع 4 به 2 این گیربکس استفاده می برم ، اما از معکوس های 3 به 1 آن که با چاشنی تکان اضافی همراه است پرهیز می کنم. البته حواستان باشد معکوس دو دنده ای علاوه بر فشار به گیربکس به دلیل جهش شدید و ناگهانی دور موتور بر کاهش عمر مفید تسمه تایم نیز موثر است.

دیدگاه خود را بنویسید