تاریخ 50 ساله گیربکس اتوماتیک

نویسنده: عارف نظری دسته: اتومبیل تاریخ: دیدگاه: 0 بازدید: 353

شرکت ZF آلمان برای مدت نیم قرن است که به ساخت و عرضه جعبه دنده اتوماتیک برای انواع وسایل نقلیه اشتغال دارد. اولین گیربکس های اتوماتیک ساخت ZF از نوع 3 سرعته 3HP بودند که نخستین بار در BMW 2000 C و همین طور پژو 504 و آلفا رومئو قرار گرفتند. با زوم استور همراه باشد.

.

50 سال با گیربکس اتوماتیک 

امروز با سوار شدن به BMW 2000 C مدل 1967 اثری از فرمان هیدرولیک یا سامانه تهویه مطبوع نیست،اما یک بخش از آن هنوز به بهترین نحو کار می کند و آن گیربکس اتوماتیک 3 سرعته آن است که باید آن را اولین گیربکس چند سرعته برای خودرو دانست و این اولین گیربکس اتوماتیک بود.شرکت ZF در آن سالها،در جست و جوی یک شریک معتبر بر آمد تا بالاخره در سال 1970 موفق به انجام معامله ای با شرکت بورگ وارنر که یکی از بزرگترین سازندگان گیربکس اتوماتیک در آمریکا بود شد. اما شرکت آمریکایی بعد از گذشت فقط 2 سال از این مشارکت کنار کشید. 

50 سال با گیربکس اتوماتیک 

امروزه ساخت گیربکسهای اتوماتیک نه تنها بیشترین درآمد را برای ZF دارد بلکه یکی از محبوب ترین تولیدات آن است. برای اطلاع بد نیست بدانید که مجموع تولید گیربکسهای  3HP در سال 1975 فقط 43000 دستگاه بود که امروزه کارخانه سار بروکن متعلق به شرکت ZF می تواند طی مدت کمتر از یک هفته،این تعداد را تولید کند. در حال حاضر همه روزه حدود 10000 گیربکس کامل 8HP از خط تولید خارج می شود که به معنای تولید سالیانه بیش از 2.5 میلیون گیربکس است. 

50 سال با گیربکس اتوماتیک 

موفقیت دراز مدت ZF را باید مدیون نوآوری هایی دانست که از سال 1965 به این طرف همواره ادامه داشته است. از نظر مفهومی گیربکسهای مدرن هنوز قابل مقایسه با انواع اولیه هستند و به همین دلیل نحوه نامگذاری آنها ثابت مانده و از 3HP اولیه به 9HP که نشان گر گیربکس 9 سرعته بوده ادامه پیدا کرده است. نیروی موتور از طریق یک مبدل گشتاور هیدرودینامیکی که با علامت H مشخص شده،به گیربکس انتقال پیدا می کند. در درون گیربکس چرخ دنده های مورد نظر که از نوع سیاره ای هستند،با علامت P مشخص شده اند. اما کاری که شرکت ZF انجام داده این بوده که با ارائه هر نسل جدید از گیربکسهای اتوماتیک،آنرا کم مصرفتر با واکنش سریعتر در تعویض دنده ها ، انعطاف پذیری بیشتر در خصوص قابلیت ها و کارایی ها و بالاخره منحصر به فرد در زمینه نحوه تعویض دنده کرده است. شروع کار که با یک مبدل گشتاور که در گیربکس  4HP که با کلاچ قفل می شده بوده است و از آن به بعد ZF به گونه ای پیوسته زمان انتقال نیروی موتور به گیربکس را با استفاده از سیستم های هیدرولیک کم مصرف پایین آورده است. 

50 سال با گیربکس اتوماتیک  

در گیربکس 4HP برای نخستین بار از تجهیزات الکترونیکی استفاده شد. اولین باری که گیربکس 4HP مورد استفاده قرار گرفت،در خودرو آئودی A8 بود. نرم مورد استفاده در آن،نقاط و زمان های تعویض دنده ها را با دقت بیشتر و بالاتری تعریف می کرد و بدین ترتیب کیفیت تعویض دنده بهتر شد. افزایش کیفیت گیربکس های اتوماتیک ZF زمانی که شبکه سازی داخلی برای آنها در نظر گرفته شد صورت پذیرفت،به طوری که در گیربکس 5HP  که اولین مصرف کننده آن پورشه باکستر بود،تعویض دنده ها مناسب با نحوه رانندگی بود و پس از آن بود که گیربکس های مدرن خود را با نحوه رانندگی راننده هماهنگ می کردند. 

50 سال با گیربکس اتوماتیک 

برنامه تعویض دنده ها و همین طور قطعات معین و مشخص ، از یک مشتری به مشتری دیگر پیدا می کرد،بنابراین امروزه یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با دیگری اندکی تفاوت دارد که بستگی به خودروسازی دارد که آنرا سفارش داده و در مدلهای تولیدی خود مورد استفاده قار می دهد و یا اینکه در  چه موتوری باید آنرا مورد استفاده قرار داد و بالاخره اینکه نوع خودرو سدان یا SUV دو دیفرانسیل یا اسپرت یا هیبریدی است. شرکت ZF از گیربکس های 8HP دست به طراحی این تطبیق پذیری زد و به همین دلیل است که می تواند روزانه 10000 گیربکس از 400 نوع مختلف تولید کند. 

50 سال با گیربکس اتوماتیک  

50 سال قبل،آمریکای شمالی در تولید گیربکس اتوماتیک برای خودروها پیشرو بود و ZF یک تازه وارد بود. امروزه ZF از نظر فنی تبدیل به یک مبنا و محک شده است. امروزه گیربکس 9HP برای خودروهایی که موتور آنها به صورت عمود بر طول اتومبیل است،در نظر گرفته شده و بیشترین رشد را در جهان خودرو داشته است.

دیدگاه خود را بنویسید