انحصاری کردن واردات خودرو به بهانه خدمات پس از فروش

نویسنده: عارف نظری دسته: اتومبیل تاریخ: دیدگاه: 0 بازدید: 329

در ابتدا چند سوال مطرح می شود، سوال اول اینکه آیا این شرکت ها که بی رقیب در واردات شده اند قیمت گذاری درست و منصفانه ای را انجام می دهند؟ سوال دوم این است که آیا خودروهای گارانتی شده وقتی به نمایندگی مجاز برای برای خدمات پس از فروش یا خرید قطعه مراجعه می کنند راضی هستند و آیا اصلا خدماتی دریافت می کنند و اگر دریافت می کنند در ازای چه قیمتی است. در ادامه با زوم استور همراه باشید. 

شرکت های وارد کننده خودرو قیمت گذاری منصفانه روی محصولات خود انجام می دهند؟ 

انحصاری کردن واردات خودرو به بهانه خدمات پس از فروش

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، شرکتهای وارد کننده خودرو اصلا رقابتی قیمت گذاری نکرده و به صورت دلخواه این کار را انجام میدهند. برای مثال خودروی رنو تالیسمان در شروع عرضه با مدل 2016 با قیمت 185 میلیون تومان قیمت گذاری شد، این در حالی بود که همان خودرو با عرضه  مدل 2017 قیمت 201 میلیون تومانی و با تحویل 90 روز کاری در معرض فروش قرار داده شد. حالا هم قیمت مدل 2018 رنو تالیسمن حدود 205 میلیون تومان است که آن هم به صورت پیش فروش می باشد و در نهایت قیمت قطعی نیست، البته اگر قیمت ارز و شرایط واردات سخت و عجیب ثابت بماند، و اگر تغییر کند قیمت باز هم افزایش خواهد داشت. وضعیت شرکتهای دیگر هم بهتر از این نیست و  بدترین حالت این شرکت های وارد کننده خودرو این است که اتومبیل مورد نظر را به صورت طولانی مدت و پیش فروش عرضه می کنند و ماشین ها را با پول مشتری از کشور مبدا خریداری می کنند. در نتیجه طی این مدت چند ماهه هر گونه افزایش قیمت ارز و تصویب قانون های جدید واردات و شماره گذاری باعث افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده به مصرف کننده ها می شود.(البته تمام این تغییرات در بند بند قرار دادها در نظر گرفته شده است) و اضافه بها را از مشتری اخذ می کنند. این تنها گوشه ای از اشکالات واردات انحصاری خودرو به بهانه خدمات پس از فروش می باشد. 

آیا خدمات پس از فروش شرکت های وارد کننده خودرو (گارانتی) مناسب است؟ 

انحصاری کردن واردات خودرو به بهانه خدمات پس از فروش 

جواب خیر است! پولی که بابت خدمات گارانتی خودرو از مشتری اخذ می شود غیر قانونی است ، مگر واردات اتومبیل را به شرکت هایی که ادعای نماینده بودن شرکت مادر را دارد نداده اند، مگر یک خودرو چند بار گارانتی می شود؟ تمام خودروهایی که از شرکت مادر یا (اصلی) خارج می شوند دارای گارانتی (وارانتی) می باشند پس چه دلیلی برای اخذ مبلغ به بهانه خدمات پس از فروش وجود دارد، این مورد دو سوال را در ذهن نگارنده ایجاد می کند سوال اول اینکه آیا این شرکتها وارد کننده خودرو دارند دروغ می گویند که نماینده اصلی شرکت مادر هستند و دوم اینکه آیا سود واردات و فروش این خودروها اینقدر کم است که باید مبلغی را به این بهانه از مصرف کننده دریافت کنند؟ جواب این سوالات را به عهده خودتان می گذارم. صحبتها و گزارش هایی که ما شنیده ایم و از مراجعاتی که بنده به نمایندگی خدمات پس از فروش داشته ام می توانم بگویم که مصرف کننده از شرایط نمایندگی های مجاز راضی نبوده است. بنده همیشه سنبت به خدمات و انجام کارهایی که برای ماشین انجام می شد اعتراض داشتم و وقتی اعتراض هایم را به آنها می گفتم ، اعتراض هایی نظیر بالا بودن قیمت خدمات ، نبود قطعات حتی قطعات مصرفی ، مدت زمان بسیار طولانی تامین لوازم یدکی و قطعات معیوب ، بالاتر بودن قیمت قطعات نسبت به بازار برای خودروهای بدون گارانتی یا تصادفی. برای مثال تعویض روغن یک خودرو در بازه قیمتی 140 تا 200 میلیون تومان برای مصرف کننده بین 300 تا 400 هزار تومان تمام می شود و بعد در فاکتور به به صورت مجموع قطعات درج می گردد که اصلا معلوم نیست هزینه دستمزد ، قیمت روغن و فیلترها چقدر شده است و وقتی از مسئول قسمت مربوطه سوال می کنید با یک جواب بی ربط مواجه می شوید ، این در حالی است که در بازار تعویض روغن با فیلتر اصلی و روغن با کیفیت و توصیه شده توسط شرکت سازنده خودرو بیشتر از 200 هزار تومان نمی شود. در نمایندگی با کسی برخورد کردم که عصبانی از خریداری خودرویی بود که بیشترین واردات ثبت شده را داشت و تصادف کرده بود اعتراض آن شخص به این بود که به او گفته بودند باید تمامی قطعات خودرو را از کشور امارات خریداری کنیم و احتمالا بیش از 2 ماه زمان خواهد برد و از قیمت هایی که به او داده شده بود شاکی شده و می گفت می خواهم در بازار این قطعات را تهیه کنم و مشکلات خودرو را برطرف کنم اما شرکت خدمات دهنده تهدید می کند که با انجام این کار خودروی شما از گارانتی خارج می شود. آیا وقتی واردات خودرو به بهانه هایی که می گویند، در انحصار چند شرکت قرار می گیرد نباید نظارت بیشتری صورت بگیرد؟ 

انحصاری کردن واردات خودرو به بهانه خدمات پس از فروش 

تا حالا با این سوالات مواجه شدید که به شما تلفن زده می شود و شخصی سوالاتی از نحوه خدمات رسانی از شما می پرسد، سوالاتی از این دست:

  • آیا از قسمت پذیرش راضی بوده اید؟
  • برخورد کارمندان نمایندگی با شما خوب بود؟
  • آیا از خدمات راضی هستید؟ 

و بعد می گویند نمره بدهید از 1 تا 10 و یا از جملاتی مانندخیلی خوب،خوب یا بد که مصرف کننده باید یکی از این کلمات را به کار ببرد و اگر شما از او درخواست توضیح دادن کردید تلفن را قطع می کند. آیا این نظارت است؟ جواب این سوال هم خیر است.

نتیجه 

انحصاری کردن واردات خودرو به بهانه خدمات پس از فروش  

باید به مردم حق انتخاب بهتری داد ، در کشوری که گرانترین خودروهای دنیا را دارد و حتی گرانترین خدمات پس از فروش یا همان گارانتی را داراست باید خدمات بهتر جامع تر و ایده عالی را برای مصرف کننده در نظر گرفت مصرف کننده ای که برای خرید یک ماشین متوسط باید هزینه یک ماشین لوکس را بپردازد و پول دو خودرو را به شرکت بدهد. مواجه شدن با عباراتی مانند قطعه مربوط موجود نیست و یا هزینه های سرویس و نگه داری بالاتر نسبت به بازار بپپردازد و برخورد نامناسب با او اصلا مناسب هزینه ای که بابت خدمات پس از فروش پرداخت کرده نیست. 

دیدگاه خود را بنویسید